Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Je kunt de pellets vestmaken zoals ik ze hiervoor al beschreven heb (mijn eigen manier met elastiekjes, werkt ook met pellets en nepaas, zie ook: hier  ) ), maar er is ook de mogelijkheid om dit dmv baitbands te doen.


Ik zal dat uitleggen mbv plaatjes. Ik heb dit van internet geplukt, waarbij gebruik gemaakt wordt van een speciale kit, om een bait band te bevestigen om een pellet of wat dan ook. Ik heb deze kit hier nog niet gezien, maar het kan al best in NL beschikbaar zijn.
Het voordeel van een pellet geschikt voor een bait band, is dat het dezelfde pellet is alswaarmee je voert. Het presenteren van een harde pellet is ontzettend makkelijk geworden door de uitvinding van de bait bend en dmv deze kit is dat verder vereenvoudigd.

fig. 1: het alternatieve aas voor soft pellet is de banded pelet. Dit is een pellet, dat geschikt is om dmv een bait band aan de haak te bevestigen. De haak wordt door de opening van de bait band gedaan om het aas te plaatsen op de haak. De bait band die je gebruikt kan pellets aan van 3-14 mm.
fig. 2: Rol een aantal bait bands op de “bekken”van je apparaatje en druk op de zwarte knop, waardoor de “bek”geopend wordt, klaar om een pellet voor de helft te plaatsen in de “bek”.

ee avalon bait bander kit
fig.3: Rol een van de baitbands omlaag naar de pellet, zodat de baitband om de pellet zit.
fig. 4: druk nu opnieuw op de zwarte knop bovenop het apparaat om de pellet vrij te geven. Je kunt nu de haak onder de baitbend draaien.

Je hoeft natuurlijk niet per se zo’n kit te kopen. Ik doe dit met een puntbektang, en een setje baitbands. Of ik gebruik mijn eigen methode dmv elastiek, waarbij ik zelf de strakheid van de elastiek kan bepalen, omdat ik ze zelf knoop. Ik gebruik gewoon huis- tuin- en keuken elastiek. Zie ook
hier.

Zelf gemaakte bait bands, ook voor broodkorst

Je kunt (zelfgemaakte) baitbands ook gebruiken voor het presenteren van broodkorst of broodkruim. Kijk hoe ik het hieronder doe. je hebt nodig:

  • enkele elastiekjes (huis, tuin- en keuken elastieken),
  • een schaar
  • en brood

Fig. 1: Maak 4 knopen in een elastiekje. Je kunt de knopen nog verschuiven als je ze eenmaal gemaakt hebt.

Fig. 2: knip het elastiekje door tussen de twee middenste knoopjes

fig. 3: plaats de elasta band (haha zelf verzonnen) om de korst of het broodkruimpje

ee zelf baitbands maken van elastiek

Vissen maar!

Tips:

  • maak de elastabands zelf al thuis, scheelt gepiel aan de waterkant
  • aan een stuk of 4 voor een  visdagje heb ik er meestal genoeg
  • is ook geschikt voor grotere en kleinere pellets
  • zie ook mijn linkje op mijn eerdere artikel voor pellets: hier.
  • Doe een stukje kurk  tusen de dichtgevouwen broodkorst, werkt fantastisch: de korst zweeft iets boven de bodem! Teveel kurk laat de korst drijven aan de oppervlakte (tip voor oppervlaktevissen).