Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Deze blog gaat over Carp Safety, veiligheid voor de karper, en  deze keer de mat. Dit wordt een serietje bestaande uit meerdere manieren de safety van de karper te bespreken. Ik doe de bespreking op willekeurige volgorde en bespreek telkens een ander stukje, maar alles heeft met elkaar te maken, dus zie elke blog niet als een op zich staand artikel, maar zie alle delen van de serie

als een geheel. Het is niet een vingerwijzing hoe het volgens mij moet, maar hoe ik het doe.

fox Carpmaster Unhooking Mat

fig. 1: de Fox Carpmaster unhooking mat heeft als voordeel een staande wand om de vis op de mat te houden. Tevens heeft de mat lange banden om de mat te dragen (kan met vis er in) over de schouder. Ook kan een kant opengeritst worden om de vis makkelijk terug te kunnen zetten.

Deze keer gaan we de onthaakmat bespreken, wat heb je nodig, en wat vind ik belangrijk.

Ook in deze serie komen:

  • safety rigs
  • safe (veilig)  landen van de vis
  • carp care kits: wel of niet
  • wijze van drillen is van invloed op papegaaibekken

 

De onthaakmat

De onthaakmat heeft één doel: het veilig onthaken van de vis. De onthaakmat is bijna overal in NL verplicht gesteld door de HSV’s, en daar waar dat nog niet gebeurd is, wordt dit meestal  geadviseerd door de rechthebbenden.

Waar moet je aan denken als je een onthaakmat koopt? De mat moet volgens mij

  • veilig zijn voor de vis; de mat waar de karper op ligt moet dik genoeg zijn en evt klappen op kunnen vangen als de vis met de staart gaat klapperen.
  • een lichte opstaande rand hebben of een soort “wand” hebben (voor een voorbeeld van een wand, zie boven: de Fox Carpmaster unhooking mat), zodat de karper niet te makkelijk van de mat af kan glijden
  • handzaam zijn (makkelijk mee te nemen). Pluspunten zijn dan lange hengsels om de mat over de schouder te dragen. De hengsels kunnen ook gebruikt worden om de vis richting water te vervoeren bij het terugzetten in uiteraard hetzelfde water.
  • direct bruikbaar zijn
  • de karper weinig of geen stress geven

Fox Deluxe Carp Master Unhooking Mat

fig. 2:Hierboven de Fox Deluxe Carp Master Unhooking Mat, die dicht bij mijn ideale onthaakmat ligt.

Handig maar volgens mij niet per se nodig zou zijn als de onthaakmat

  • bij een punt opengeritst kan worden om het terugzetten te vergemakkelijken
  • als het even kan afsluitbaar is van boven (zie hieronder de Chub Euro Extra protection cradle) om ook weer dat klapperen/wegglijden te voorkomen, hoewel je misschien knt zeggen, dat dit juist wel noodzakelijk is.

Ik heb me vroeger  jaren moeten “behelpen” bij het onthaken  met een onthaakmat die plat was, maar wel dmv velcro opengemaakt kan worden. Het is een oude Nash onthaakmat, ik zag gelukkig de noodzaak wel in van zo’n mat. Ik heb de mat nog steeds en gebruik het nog bijna altijd.

onthaakmat1

Fig. 3: Een naamloze/merkloze onthaakmat met licht opstaande randen om wegglijden te voorkomen. Het buitenste materiaal is echter dun, en gaat makkelijk scheuren. De polyballetjes vliegen dan gewoon weg. In mijn ogen minder geschikt, maar altijd beter dan een harde ondergrond.

Sinds enkele jaren heb ik er een tweede mat bij, met een licht opstaande rand, gevud met witte bolletjes. En het materiaal is helaas minder, de hoes zit al vol gaten, de bolletjes vliegen eruit. De kwaliteit is heel wat minder. De Nash mat  is al 25 jaar oud en werkt uitstekend, gevuld met materiaal waar ook judomatten van gemaakt worden, maar dan dunner. Niet kapot te krijgen.

Wat vind ik onhandig

  • een opvouwbare carp cradle, want als ik aan het vissen ben met de pen, moet ik de mat direct kunnen gebruiken, dat kan met een cradle niet
  • de cradle is daarnaast niet handzaam voor de penvisser, vervoer o’n ding maar eens tussen struiken door vijf minuten zitten, en weer verder….

Avid Carp Couchfig. 4: De Avid Carp Couck is geschikt voor statisch vissen, niet voor penvissen, vanwege het in- en uitklappen van de onthaakmat . Ik vind het minder/niet geschikt voor het penvissen daardoor.

Conclusie voor mij:

  • ik wil een afsluitbare karper onthaakmat
  • die direct inzetbaar is
  • met opstaande randen
  • als het kan met een rits in een punt om  de karper makkelijk terug te zetten
  • en handzaam te vervoeren

Update:

er blijken inmiddels ook cradles die handzaam te vervoeren te zijn, hieronder de Strategy unhooking cradle.

Strategy Unhooking Cradle

fig. 5: de Strategy unhooking cradle is handzaam voor een cradle, afsluitbaar en mijns inziens veilig voor de karper. Best of both worlds zeg maar. 

Tips:

  • maak voor jezelf uit wat een handige onthaakmat is, mijn eisen zijn anders dan de jouwe
  • er zijn veel merken en types op de markt tegen evenveel verschillende prijzen
  • kijk op het internet, dan kun je ze vooraf beoordelen
  • bestellen via internet is bij betrouwbare winkels te vertrouwen, en scheelt geld. Reken wel op minstens 7 euro verzendkosten erbovenop