Tags

, , , , , , , , ,

Ik heb vanavond 2 uurtjes de tijd om effe te vissen, dus ik ga niet te ver weg, en ik blijf in mijn dorp vissen. dat wordt meestal graskarper vangen.

Het is zondag 7 april en ik ga even voeren (blikje mais), stukje lopen vanaf huis, daar wil zo rond deze periode de vis wel eens te vangen zijn. Omdat het aantal karpers door ziektes (KHV achtige virus) en zeer lage waterstand (2 droogtejarenachter elkaar) behoorlijk is teruggelopen, is de kans groot dat je nu een graskarper of zeelt vangt. De kreeften zijn ook weer “los”, dus we gaan het zien.

Ik zet mijn Ton Temming hengel in elkaar en beaas de haak met mais. De dobber leg ik een meter voor een duiker, ik zag al wat bellen. Het duurt niet lang of een vismaat roept verderop dat ie beet heeft. Een graskarper, weet zijn aas te vinden en dit was zijn tweede kans, want bij de eerste kans schoot de vis al snel los. Ik schep de vis en maak wat foto’s voor Steven. Hierna loop ik weer terug naar mijn stek.

Na tien minuten zie ik voor mijn neus ook wat bellen verschijnen en die verplaatsen zich. Vis. Zeelt? Graskarper?

Ik haal op, en zet de dobber wat ondieper, want nu vis ik 70 cm uit de kant, niet meer voor de buis. Ik zit zelf altijd al een eind uit de kant vandaan, dus ik kan rustig blijven zitten op de onthaakmat. Na 5 minuten verplaatst de dobber zich, ik wacht even en sla rustig aan. De vis gaat tekeer, dit is geen graskarper, bij een van de pogingen om te ontkomen, draait de vis aan de oppervlakte: een spiegeltje. Die vang je hier niet zoveel, en ik al helemaal niet. Mijn eerste spiegel weer in jaren.

Even later ligt de vis in het net en op de mat. Onthaken is zo gebeurd met barbless haken, dus op de foto ermee. Steven is gearriveerd en maakt de foto’s. Goed gelukt, dus terug in het water, die vis.

Ik probeer nog op andere stekjes te vissen, maar zonder resultaat. Twee uurtjes zijn zo voorbij, zo blijkt. Heerlijk avondje geweest, inpakken en wegwezen, zoals voorspeld, begint het net te regenen.