Tags

, , , , , , , , ,

Normaal gesproken vis ik 12 maanden per jaar, maar helaas is mijn vrouw ernstig ziek en kom ik niet aan vissen toe. Sinds eind oktober 2021 heb ik niet meer gevist, en het begint -met het lengen van de dagen- weer enorm te kriebelen.

Ik breng veel tijd door bij mijn vrouw in het revalidatiecentrum en doe daar allerlei dingen zelfstandig, en ontlast daarmee de krappe bezetting van het zorg personeel. Dat ik daardoor veel van mijn vrije tijd gebruik om mijn vrouw te helpen tussen de 40 uren werken in, en zeer weinig tijd heb voor andere zaken als vissen, mag duidelijk zijn. Maar het is nu 16 april, en het warme weer van de laatste tijd (16-21 graden) nodigt echt uit om te vissen.

Karper!

Ik heb al vis gezien op plekken, waarbij het me verbaasde dat die er nog waren, aangezien vorig jaar een ramp jaar was voor mijn omgeving: het gros van het bestand is door een KH achtig virus verdwenen. Ik heb in mijn eentje zeker 150 karpers geruimd, en de andere vrijwilligers ook zeker 100. Ik loop met de hond en doe de rondes altijd langs de wateren van mijn woonplaats. Tijdens de Corona werkte ik thuis (en nog steeds), zo spotte ik de vele dode vissen en ruimde ze op (uit het water halen, in plastic zakken doen, Waterschap bellen, overleggen met Waterschap).

Ik had en heb ijdele hoop dat er nog veel karper zit. Het bestand is vreselijk uitgedund, en ben dan ook blij verrast dat ik twee karpers gezien heb deze week. Een koi (een wit/gouden type) en een gewone schub van tegen 80 cm aan! Slim genoeg ben ik meteen een kleine voercampagne gestart: 2 blikjes mais verdeeld op 5 plekken voeren, met daaroverheen zinkend hondenvoer dat ik in kleine stukjes gemaakt heb, en geweekte tarwe. Altijd kans op zeelt, en graskarper, maar dat vind ik niet erg.

De koi

Intussen heb ik eergisteren op een totaal ander water (niet mijn woonplaats) ook gevoerd en ik heb er gisteren ook gevist. Van te voren heb ik eerst buiten in de tuin vanwege het mooie weer de hengel klaar gemaakt, een 1 lb fibatube hengeltje van 9 ft met een okuma centerpin, 20/00 mm lijn en een Nash barbless haak.

De Fibatube hengel klaarmaken

De karper was die ochtend zeer actief, en dat was te zien: springen, draaien, en de voorns waren zo mogelijk nog actiever, totdat de zon verdween, en het zeer bewolkt werd. Ik geniet van alles om me heen, een zeer actieve eekhoorn, een ijsvogel die telkens al fluitend laag over water scheert, ganzen, spelende voorns, en in het zonnetje was het niet koud. De bewolking zorgt echter voor een heel andere temperatuur, en er komt een koude wind opzetten. In 3,5 uur vissen heb ik geen stoot gehad. Ik pak uiteindelijk in, pak mijn spullen en kijk nog even om…. en jawel….. een grote bellenplakkaat, op 1 van mijn voerstekken. Ik twijfel….. Jammer, andere keer, ik moet nl weg.

Waar ik ook probeer, geen stoot…

Ik heb echter wel heerlijk gevist. Ik heb ervan genoten, om weer even te vissen, gewoon de kop leeg maken.

Facebook

Dobbers van Edgar Vieberink

Op Facebook zag ik onlangs Edgar Vieberink een mooi model dobbers maken die mij bevielen en die hij volgens mij – op de website dobberbouwers, hobby dobberbouwers en liefhebbers. tips en trucs had geplaatst. Daar heb ik er maar meteen een paar van besteld, en de pennetjes ga ik binnenkort uitproberen. Het zijn dobbers met een extra drijver en hebben een kleurstelling van de Oekraiense vlag. Vandaag zijn ze binnengekomen, uitgepakt en ik heb ze een plekje in mijn kast gegeven. Er zit zelfs een extra, gratis dobber bij. Bedankt Edgar!

De kast begint intussen behoorlijk te klein te worden, dus ik moet maar eens op zoek naar een vitrine kastje voor wat extra spulletjes, zodat ik ook de boeken een plek kan geven. Dat wordt marktplaats weer afstruinen.