Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Er is al enkele jaren diverse plastic nep-aas verkrijgbaar. Je hebt ze in allerlei vormen en nabootsingen. Plastic/rubberachtig aas, al dan niet fluoriscerend, zinkend, langzaam zinkend of drijvend nep-aas. Ze zijn er nu ook als stoppers met verlengde steel om aan je hair te bevestigen dmv een haakje.

Ook zijn er nep-aasjes die flavour of goo kunnen opnemen en in het water weer af kunnen geven.

ccc korda goo op aasHierboven een voorbeeld van hoe de goo uitwasemt uit je aas. De boilie is een drijvende nep boilie die gesoakt is in goo, die dit vervolgens onder water uitwasemt. Het leverde mij met nepaas in Frankrijk goede resultaten op.

Kort gezegd zijn er de volgende soorten nepaasjes in verschillende groottes:

  • zinkend nepaas
  • zwevend nepaas
  • drijvend nepaas
  • vochtopnemend nepaas
  • nepaas dat als boiliestops dient
  • hol nepaas (te vullen met flavour, Goo, method mix)
  • lichtgevend (fluoriscerend) nepaas

Ze zijn er in verschillende verpakkingen. Als je een zakje koopt met 10 stuks nepaas, ben je relatief duur uit. Ze zijn ook verpakt per doosje, die zijn relatief gezien goedkoper! En je hebt ze altijd gesorteerd bij elkaar liggen. En ze zijn echt niet alleen als nep maiskorrels te koop. Wat te denken van nep-maden, nep-tijgernoten, nep-pellets?

ccc nep food

Hoe gebruik ik ze

Ik zal hier uitleggen hoe ik zelf de rigs gebruik met het nepaas, en voor welk doeleind. Ik maak daarbij onderscheid tussen verschillende manieren om te vissen:
1. oppervlakte vissend
2. bodem vissend/zwevend boven bodem met de pen vissend
3. bodem vissend/zwevend op statische manier vissend
Voor alle drie manieren geldt: kan in combinatie met gewoon aas.

1. Oppervlakte vissend
Veel vissers gebruiken de nepaasjes alleen nog experimenteel in combinatie met boilies. Ik niet. Ik gebruik ze al een tijdje gewoon aan de oppervlakte vissend met of zonder een controller.

Ik zet de haak direct op een nylon hoofdlijn, en zorg dat de lijn die achter de haak uit komt een stukje langer is. Ik gebruik een naald om vervolgens twee grote drijvende nep- maiskorrels of een nepmaiskorrel en een neptijgernoot aan elkaar te rijgen. De nepmais is dan vaak voorzien van een uitholling, die ik graag vul met Goo of een flavour. De twee nepaasjes rijg ik strak op de achterkant van de wide gape haak en knoop het vast op de steel van de haak.

2. Bodem vissend/zwevend boven bodem met de pen vissend
Je kunt een enkel nepaasje plaatsen op de haak of aan een hair of zelfs een combi ervan gaan aanbieden. Op elke onderstaande mogelijkheid is het mogelijk het echte aas te combineren met nepaas.

  • Op de haak : bijvoorbeeld bij een nepmaiskorrel (groot model, zwevend). Steek de haak door de maiskorrel en duw het door tot op de steel, laat de haakbocht vrij. Hieronder als voorbeeld een holle maiskorrel.

ccc holle nepmais

  • Op de hair: gebruik een boilienaald om een nepmaiskorrel (drijvend) op de hair te plaatsen, Voeg een nepmade toe, die rijg je over de breedte. Gebruik een boiliestop, grassprietje of bezemstokje om de boel te zekeren. Je kunt ook de nepmade gebruiken als boiliestop, door deze door het lusje te steken van de hair. eee nep mais en madeWil je de haak gefixeerd op de grond laten liggen, dan een loodkorreltje plaatsen onder de maiskorrel, op de hair. Noot: Zorg er dus voor dat de hair lang genoeg is, en dat er zo’n 1-2 cm afstand is tussen de maiskorrel en de haakbocht. Ik gebruik zelf geen onderlijn bij de penvisserij, maar je kunt altijd een hair toevoegen aan een haak.

bb fake maize

3. bodem vissend/zwevend op statische manier vissend

De bodemvisserij met plastic aas zoals ik die uitoefen, verschilt weinig met de situatie zoals met de pen (punt 2), alleen heb ik hier wel altijd een onderlijn. Ook hier kan het voorkomen dat ik geen hair gebruik en het (nep)aas direct op de haak zet of combineer.
ee kd rig en snowmanrig
Wel zorg ik er altijd voor dat de boel in balans is dmv een loodje of twee loodjes of putty, kneedbaar lood. Wees er niet bang voor, maar probeer het uit, ik doe het al jaren, met succes! En vergeet niet te varieren met bijvoorbeeld goo, dips, flavour.

use goo!

Tips:

  • koop eens een grote verpakking nepaas, is goedkoper dan een enkel pakje (is verhoudingsgewijs tot 5 keer duurder), die bestaat vaak uit meerdere soorten nep aas.
  • kijk eens naar de holle nepaasjes, die je kunt vullen met dips, goo, noem maar op
  • combineer en presenteer; vis anders dan anderen en vang.
  • kijk ook eens naar andere merken dan karpermerken. Berkley maakt in de serie Powerbaits prachtig nepaas in de vorm van nepinsecten. Zoals maden, maar ook ander nep aas

eee enkele presentatievoorbeelden